4 dage i et af Afrikas mindst besøgte lande.

Jens Bornæs
2017

Efter længere tids forberedelse løb turen til ÆG af stablen. Meget er sagt og skrevet om dette forholdsvis lidt besøgte land. Inden afgang var det kun Tchad og 3 østater i Stillehavet der var besøgt af færre i De Berejstes Klub. 14 medlemmer. Efter sigende har det tidligere været noget af et lotteri af erhverve sig visa. Vores pas måtte til Madrid for at få det forkætrede visa og heldigvis lykkedes det, men ikke helt uden problemer. Allerførst insisterede ambassaden på at få et LOI (letter of intent) fra hotellet. Det voldte problemer, måske fordi de ikke viste hvad det var, så det endte med, efter flere rykkere, at jeg søgte på nettet om indhold i LOI og skrev et på engelsk og sendte ned til hotellet, som derefter oversatte det til spansk. Det virkede.
Flybilletten fik vi til hhv 3000 og 3500. Kan fås helt ned til 2700 DKR fra Madrid. Fly til Madrid 3-400 DKR /vej.
Visa koster 100€
Vi boede i centrum af Malabo på Hostal Residencia Morenita, C/ Mongomo Kan kontaktes på WhatsApp på +240 222704389. Der er en (Matilde) der kan engelsk ellers skal man beherske et rimeligt spansk. Hvis man kan bo rimelig basic uden morgenmad, ikke altid varmt vand i hanerne og med et par kakelakker, er det centralt og billigt. Vi gav 3 pers. 35000 CFA/nat (400DKR) Ellers ligger priserne på 30000-45000 CFA/nat.
Gode morgen mads tilbud i gå afstand. Der er et par andre hostal i nærheden. Alle hoteller på diverse app. er meget dyrere og ligger ofte uden for byen.
I Malabo, der kan overskues på et par dage, skal man have en tilladelse til at forlade byen af Ministerie de Tourisme. Den koster 5000CFA/dag /person. Find ud hvad du vil se og få det skrevet ind i tilladelsen. Vi fik 3 dage og den ene glippede da chaufføren ikke dukkede op. Det bringer mig videre til transporten, som kan arrangeres af Ruta 47 (turist bureau), men er svine dyrt. Vi spurgte embedsdamen på turist ministeriet om hun kendte en der ville køre os rundt i 3 dage. Det gjorde hun, men han mødte så ikke op. Tilbage til ministeriet , medbringende telefon nr. på vores taxachauffør fra lufthavnen; Benito. Hun ringede resolut til ham og bad ham komme på kontoret, arrangerede turen, til 60000 CFA/dag. Bilparken i Malabo er overvejende japanske vrag fra 90'erne. Så check slidbane, sikkerheds seler og bremser om muligt, hvis du skal leje bil. Benito's bil var en Toyota Carina i rimelig pæn stand. Kørte fint lige ud, men havde nogen problemer op ad bjergvejene der ofte stiger 15-18%. Der var ikke så meget hjemme under kølerhjælmen som der havde været. Benito kan kontaktes på +240 222267901. Han kører fornuftigt og vejene er overordentlig gode.
På turen rundt skal man være indstillet på at møde checkpoints med politi, hvor tilladelse og pas skal vises. Vi mødte 13 på 2 dage. 2 steder måtte vi betale en symbolsk bestikkelse på 2000 CFA (22 DKR) De er meget kreative ud i at finde grunde til at de skal betales. Bl.a at vores visa ikke var gyldigt. En enkelt gang kom vi forbi et sted der ikke stod i tilladelsen og der var politimanden ekstremt vedholdende i at vi havde gjort noget forkert. Det endte med at vi fik Benito til at ringe til embedsdamen, han havde hendes tlf.nr. fra hendes opringning, hvilket straks fik "piben" til at lyde anderledes. Vi kørte videre uden at betale. Teknisk havde han jo ret, men hvorfor køre den samme vej tilbage som vi var kommet.
Vi kørte forbi Luba (Bioko næststørste by) Har en havn som bliver brugt intensivt til deres olieudvinding. Drak kaffe og spiste morgenmad på et hotel kiggede på prøveboringsskibe på reden. Videre til Batete som er en lille forsømt landsby med en trækirke i ligeså forsømt tilstand. Derefter til Moka, i ca. 1600 m oho, som er udgangspunkt for et trek op til Lake Moka (krater sø) Der er ca. 5 km. hver vej, og vi var ikke ekviperet til turen så vi afstod. Tilbage over Riaba og flere broer over dybe kløfter, til Malabo.
Anden dagen gik til San Antoni de Ureca. Afrikas vådeste sted, med en årligt nedbør på 10450 mm regn. Det regnede, af og til kraftigt på turen op over bjerget, men fremme var det tørvejr, så vandfaldet kunne beskues. Der skulle være havskildpadder der lægger æg på stranden om natten, og der kan overnattes på stranden. Ellers så vi ikke meget dyreliv. En enkelt abe fra bilen, der valgte at stikke af inden den kunne blive foreviget. Forståeligt nok efter som den er truet af "bush-meat hunters". Der hang både pungrotter og små antiloper i vejkanten mens vi kørte rundt og aberne bliver solgt på markeder i Malabo. Der var forbavsende få fluer og især myg, hvilket er lidt interessant eftersom de ikke har verdens bedste statistik på malaria området. Måske er det fastlands ÆG, men de har haft verdens højeste dødelighed af malaria tidligere. Et interessant på besøg på Bioko, der er lidt over 2000 km2, godt 3 gange større end Bornholm.
De er ikke rigtig glade for at man fotografere og er specielt bange for at statslige-, militære bygninger og sikkerheds apparatet bliver fotograferet, så vær lidt forsigtig med hvor du retter linsen eller smartphonen.