Island nord for polarcirklen

Rikke S. Jespersens billede
2012 sep

Tekst & fotos: Rikke Skafte Jespersen

På den lille ø Grímsey, tre timers sejlads fra Islands hovedø, finder man landets største koloni af søpapegøjer.

Ugæstfri ser den ud. Nøgen og blottet for de kolde polarvinde. Intet sted at søge ly, når vinterstormene raser. Set fra hovedøen – fastlandet om man vil – syner Islands nordligste beboede ø ikke af meget andet end en gold klump sten 40 km borte. Men skinnet bedrager. For ud over smuk natur og millioner af fugle er der masser af liv derude.

Sejlturen ud i Grønlandshavet med færgeselskabet Sæfari fra Dalvík tager tre timer. Færgen går kun tre gange om ugen – mandag, onsdag og fredag. Afgang fra Dalvík kl. 9 og retur fra Grímsey kl. 16. En enkeltbillet koster 4.000 ISK (195 kr.). Sejlturen sker denne dag i skønt sommervejr, men jeg kan forestille mig, at færgen kan gynge en del ved høj søgang, for når man først er fri af fastlandet, er der intet til at give læ.

Da vi kommer nærmere, kan vi se Grímseys stejle, grå fjeldvægge, som rejser sig fra det kolde dybe hav. Toppen af den aflange ø er græsklædt. Træer er der ingen af. Den kun 5,3 km2 store ø er eneste beboede sted i Island, der ligger nord for polarcirklen – her er altså lyst hele døgnet omkring midsommer.

Sammen med en veninde skal jeg tilbringe et døgn på Grímsey med overnatning i det lille gæstehus Gullsol, et hyggeligt lille sted med udsigt til livet på havnen. Det koster ca. 400 kr. for et dobbeltværelse. I køkkenet kan man selv lave mad, og desuden findes der en opholdsstue. Og så er huset faktisk øens ældste!

Lundefugle – også kaldet søpapegøjer. De yngler fra maj til august og opholder sig derefter på det åbne hav. Største bestand i verden findes i Island, og Grímsey har den største koloni.

På rundtur

Da vejret er så godt, bruger vi det meste af tiden på at vandre øen rundt ad to omgange. Polarcirklen kløver øen, og et lille skilt annoncerer den ellers usynlige grænse. Og så bruger vi ellers lang tid på at studere søpapegøjerne, som også kaldes lunder, for oplevelser på øen består primært af naturen, fuglene og stilheden. Nå ja, der er da også en opvarmet pool, men det har ethvert islandsk samfund med respekt for sig selv – selv med kun 90 indbyggere.

Vi ser også kirken, kaldet Miðgarð, opført i 1867. Men der findes ingen lokal præst. Øboerne låner en fra fastlandet fire gange om året. Og lægen kommer kun en gang om måneden. Øen har også en restaurant, der serverer alt godt fra havet – og kogt søpapegøje! Det sidste har jeg smagt tidligere på Færøerne, og jeg føler ingen trang til gentagelse …

Jeg falder i snak med en af øens unge, en pige som fortæller, at det ikke er usædvanligt, at man vender tilbage til øen, efter at man har fået en uddannelse, da det er et trygt og godt sted at leve. Hvad man skal bruge en uddannelse til, ved jeg dog ikke, for hovederhvervet er fiskeri og forarbejdning, lidt turisme, en lille købmand, en lille skole og børnehave og lidt fåreavl.

Dagen efter flyver vi kl. 14.30 med Iceland Air til Islands næststørste by, Akureyri, som har 18.000 indbyggere og mange fine gamle huse, museer, botanisk have og gode muligheder for at købe islandske uldprodukter og lækkert friluftsudstyr.

Jeg havde bestilt flybillet i god tid og fik den næstbilligste kategori til 450 kr. for en enkeltbillet. Ved afgang fik vi et diplom med flot svungen skrift, som dokumentation for, at vi havde været nord for polarcirklen.

En tur til Grímsey kan varmt anbefales. Men sørg for at bestille fly i god tid af hensyn til plads og pris. Samlet gav vi kun ca. 1000 kr. per person for vores lille Grímsey-eventyr.

■ Rikke Skafte Jespersen har medlemsnr. 545 og har besøgt 65 lande. Hendes job som radiograf har givet hende mulighed for at opholde sig i længere tid uden for Danmark - bl.a i Nordnorge og på Færøerne. Efter Island tog hun på endnu en øtur, denne gang til Danmarks nordligste ø, Hirsholmene i Kattegat.

Der findes et fyrtårn på sydspidsen af Grímsey Forfatteren

Angreb fra den arktiske terne modstås med en svingende kæp! Sejlturen til Grímsey ude i Grønlandshavet foregår med en lille færge fra Dalvík

Faktabox

BOKS: Island Vi havde selv arrangeret vores tur til Grímsey i sommeren 2012, men rejsen til Island med direkte fly fra København til Akureyri var arrangeret af Ruby Rejser. Flyet går kun en gang om ugen om sommeren. Inkluderet i rejsen var en uges ophold i en fiskerhytte 35 km nord for Akureyri med fuld pension (15 deltagere og tre koordinatorer), hvor man skulle deltage i madlavningen til to måltider. Der var to udflugter med i prisen: hvalsafari med efterfølgende fiskeri af torsk og sej og så en heldagstur ind til søområdet Myvatn. De øvrige dage var vi på egen hånd. Min veninde og jeg besøgte også Islands næststørste ø, Hrísey. Resten af tiden gik med vandring. Et stort hit var også at bade i "varmepotten" hver aften inden sengetid. Solen stod stadig højt på himlen, og hvor end man vendte sig, var der et fantastisk vue over bjergene og fjorden. Varmepotten fik sit 80°C varme vand fra undergrunden, og så blev det blandet med koldt vand, hvilket gav en konstant og behagelig temperatur på 40°C.